FANDOM

Christiane I
Christiane1-402

Ägd av

Okänd

Status

Seglar över Sunda Trech

Christiane I är ett bärgningsfartyg som gjorde upptäckten av de falska resterna av Oceanic Flight 815. Det lämnade hamnen från Jakarta, Indonesien, och letade efter Black Rock i Sunda Trench innan det "råkasw" hittade det sjunkna vraket av planet.

Fartyget var ursprungligen infört som en del av handlingen i Lost spelet Find 815 i december 2007 och januari 2008. Strax därefter blev det en del av TV-episod handlingen när det andra avsnittet av säsong 4, "Confirmed Dead", sändes i februari 2008.

I LostEdit

Enligt en TV-ny
815crashsiteBali

Resterna av Flight 815

hetssändning, var Christiane I i Sunda Trench, Bali i Indiska oceanen under två månader, för att söka efter rester av sjunkna handelsfartyg. Christiane I exakta uppdrag är fortfarande okändt, men det har bekräftats att ett av deras mål var att hitta resterna av Black Rock. I stället upptäckte två ROV, installerade av en besättningsmedlem vid namn Ron och en icke namngiven medarbetare vraket av Oceanic Flight 815, som snart skulle göra nyhetsrubriker runt om i världen.

I Flight 815Edit

Sams inblandningEdit

Sam Thomas mottar ett mejl med en bild på sin flickvän Sonya från någon som påstod sig ha känt henne. Sonya hade varit en flygvärdinnaFlight 815. Efter att ha upptäckt missförhållanden i bilden, hittade Sam fyra gömda ledtrådar i den. En av dessa ledtrådar var Christiane I. Han fick sedan reda på att meddelandet kom från någon som hade förbindelser med The Maxwell Group.

Sam fick genom genom sin vän Tracey R reda på att Christiane I var ett bärgningsfartyg i Jakarta som inom några dagar skulle ge sig ut på en konfidentiell expedition. Sam planerade att försöka lifta på fartyget för att ta reda på hur den här
Christiane I 2

Sam ser Christiane I för första gången

sökningen var kopplad till försvinnandet av Flight 815. Sam bad också Tracey ta reda på information om de andra ledtrådarna, "Black Rock", och hur den kan ansluta till Christiane I.

Följer kordinaternaEdit

Efter Sam lokaliserat Christiane I i Jakartas hamn, vände Mr Ockham, kaptenen på båten, bort honom och hävdade att han skulle vara död vikt. Ockham förklarade att de skulle vara till havs i flera månader och att varje gram av last var där för ett specifikt ändamål. Men när båtens rödings konspiratör gick sönger, lyckades Sam kunna laga den i utbyte mot en plats på fartyget. En handledare för det företag som hyrt fartyget, Oscar Talbot, verkade skeptisk låta Sam hänga med på expeditionen. Dock förklarade Ockham att de skulle behöva Sam ombord, eftersom deras destination kan vara farlig för Talbots elektroniska utrustning. Talbot samtyckte, men tillade att han skulle vidta extra säkerhetsåtgärder.

Efter några dagar ombord på fartyget fick Sam veta att Christiane I: s uppdrag var att söka efter ett sjunket slavhandels skepp kallat Black Rock som försvann år 1881 efter att ha återvänt från en expedition vid guldgruvorna runt Papua Nya Guinea. Senare räknade Sam ut det kodade meddelande han fick med geografiska kordinater och lokaliserade deras plats på fartygets plotter.

UpptäcktenEdit

Sam välj
Find815 plane

Sam upptäcker Oceanic Flight 815

er att avslöja varifrån kordinaterna kommer ifrån till Mr Ockham och berättar att Talbot velat dölja sanningen. Kaptenen var övertygad och samtyckte om att hålla Talbot borta från bryggan för en tid nog för Sam att nå hans kordinater. När fartyget anlände till destinationen uppgav radarn att ett objekt var placerade direkt under fartyget. Besättningen var entusiastisk, i tron att de hade hittat Black Rock.

Nästa morgon sänkte besättningsmedlemmarna ner två ROV som visade att objektet faktiskt inte var Black Rock, utan resterna av Oceanic Flight 815. Medan Mr Ockham visade förvåning och Talbot dolde hans svaga tillfredsställelse, bröt Sam ut i tårar.

Efter upptäcktenEdit

Nyheten om att Oceanic Flight 815 äntligen hade hittats av Christiane I rapporteras runt om i världen genom olika medier. I sitt hem i Sydney satt Sam och tittade mållös på nyheternas rapport om en "oavsiktlig" upptäckt av Flight 815 och hans roll i den. I Essex, Massachusetts, grät Daniel Faraday mär han tittade på nyheterna rapporten.

Skillnader mellan Find 815 och "Confirmed Dead"Edit

Upptäckten av Flight 815 visas på olika sätt i Find 815 och "Confirmed Dead":

  • I spelet gjordes upptäckten med endast en ROV som trafikeras av Sam Thomas. I öppningsscenen av "Confirmed Dead" finns 2 ROV, där deras operatörer pratar med varandra och ingen av dem kan identifieras som Sam.
  • The Oceanics television reklam efter USA: s sändning av "The Beginning of the End" under sändningen av Eli Stone visade bilder från vraket som visas i "Confirmed Dead", snarare än som i spelet.
  • När Sam finner planet i spelet, visar kameran bara flygplanets svans. I avsnitten kan kabinen nästan ses omedelbart efter upptäckten.
  • När nyhetssändningaen visar Christiane I i avsnittet, är utseendet av fartyget annat än i spelet.
  • När kartan på Sunda Trench med lokaliseringen av Flight 815 finns i "Confirmed Dead", är det ganska långt från de koordinater som Sam identifierats.

I en intervju med Entertainment Weekly , bekräftade Damon Lindelof och Carlton Cuse att det mesta av handlingen i Find 815 skapades av Hoodlum, löst baserat på öppnings scenen i " Confirmed Dead ". Enligt Lindelöf, är det bara Lost tv-show som är helt rätt. Lindelof bekräftade dock att en av de uppenbarelser från "Find 815", nämligen att Christiane I letat efter resterna av Black Rock, i själva verket betraktas som sanning - men det kan ha funnits ett djupare syfte med sitt uppdrag än att bara hitta det sjunkna fartyget.