FANDOM

Dr. Jack Shephard
JackS6

Spelad av

Först sedd

Pilot, Part 1

Död

2007, dag 13

Antal episoder

113

Centriska episoder

  • "Pilot, Part 1"
  • "White Rabbit"
  • "All the Best Cowboys Have Daddy Issues"
  • "Do No Harm"
  • "Exodus, Part 1"
  • "Man of Science, Man of Faith"
  • "The Hunting Party"
  • "A Tale of Two Cities"
  • "Stranger in a Strange Land"
  • "Through the Looking Glass, Part 1"
  • "Through the Looking Glass, Part 2"
  • "Something Nice Back Home"
  • "There's No Place Like Home, Part 1"
  • "There's No Place Like Home, Part 2"
  • "There's No Place Like Home, Part 3"
  • "316"
  • "The Incident, Part 2"
  • "LA X, Part 1"
  • "LA X, Part 2"
  • "Lighthouse"
  • "The Last Recruit"
  • "The Candidate"
  • "What They Died For"

Född

Los Angeles, Kalifornien

Yrken

Jobb i Australien..

Hitta sin far

På planet..

  • Återvända sin fars kropp (2004)
  • Återvända till ön (2007)

Familjemedlemmar

Too many parameters

Dr Jack Shephard är en före detta ryggrads kirurg och var de facto-ledare för de överlevande från Oceanic Flight 815. Innan kraschen hade Jack kontroll besvär och hade problem att hantera situationer som han inte kunde fixa, vilket förliste hans äktenskap och hans förhållande med sin far. På ön gjorde hans förmåga att lösa problem genom förnuft dock honom välbehövd under kriser och uppdrag. Senare, efterträdde han Jacob som beskyddare av ön.

Jack utvecklar romantiska relationer med Kate och senare Juliet, men bildar då rivalitet med Sawyer och John Locke. Han hjälpte Locke spränga upp luckan och tog skift att trycka på knappen även om Locke var en "man av tro", medans Jack var en "man av vetenskap." Jack blev senare tillfångatagen av de andra och utförde kirurgi på deras ledare Benjamin Linus medans han var i fångenskap. Efter att ha fått tag på en telefon som förts till ön, ringer Jack ett kustnära fraktfartyg och säkrar räddning för sig själv och fem andra överlevande.

Efter räddningen, får Jack reda på hans relation till Claire och Aaron. Han begraver sin far att och friar till Kate. Tyvärr får vissa händelser honom mot depression och missbruk. Han bildar då en osannolik allians med Ben och får de räddade överlevarna tillbaka till ön på Ajira Flight 316.

Fast i det förflutna, försöker Jack att ändra historien genom att detoneran en bomb över anomaliet under Swan Station. Han misslyckades uppenbarligen och återvände till nuet, där han tog på sig Jacob's roll att skydda ön. Efter att Desmond släcker ljuset, slåss Jack mot Man in Black för att hindra honom från att lämna ön och lyckas till sist att döda honom men blir allvarligt skadad på kuppen. Under hans sista timmar i livet offrar han sitt liv för att täda ljuset återigen och dör slutligen i samma bambu lund som han vaknade upp i när han kom till ön.