FANDOM

"Pilot Part 2"
800px-1x02 CharlieKate

Säsong

Säsong 1

Avsnitt

02

Sändningsdag

29 september, 2004

Längd

40:24

Huvudkaraktär

Dag(ar)

2

Skriven av

Jeffrey Lieber, Damon Lindelof och J.J. Abrahams

Regisserad av

J.J. Abrahams

Gäst skådespelare

Mindre roller

"Pilot, Part 2" är den andra delen av de två pilot avsnitten av Lost. Det sändes ursprungligen den 29 september 2004, en vecka efter "Pilot, Part 1. De två delarna sändes tillsammans den 2 oktober 2004. En grupp av överlevande försöker att få ut en nödsignal om hjälp, medans Jack försöker rädda en man som har blivit spetsad av en bit splitter från planet. Tillbakablicks scenerna visar händelserna innan kraschen från Charlies och Kates synvinkel.

ÖversiktEdit

TillbakablickEdit

CharlieEdit

Charlie sitter i sin stol på Oceanic Flight 815 , grimaserandes, svettandes, medans han otålande trummar sin ring mot armstödet. Cindy Chandler, en flygvärdinna, närmar sig honom försiktigt och frågar om han måra bra. I ett försök att agera lugnt, berättar han artigt att han mår bra men blir brysk så fort hon börjar pressa honom. Hon går bak i planet och viskar till de andra anställda om hans beteende. Charlie blir paranoid och tittar bakåt upprepande gånger, innan han ser att ett par flygvärdinnor är på väg mot honom. Han flyr från sitt säte och rusar in på planets toalett, förbi Jack, Rose, Boone och Shannon. Flygvärdinnorna fortsätter efter honom, men kaptenen trycker på "fäst säkerhestbältena" knappen så Cindy stannar upp och ber alla passagerare ta på säkerhestbälten.

1x02 Charlie Plane
Charlie hittar en ledig toalett efter flera misslyckade försök. Väl inne låser han dörren och tar av sig sin sko, från vilken tar han ut en liten påse heroin. Då han börjar sniffa heroinet knackar en flygvärdinna på dörren och kräver att han kommer ut. Charlie försöker uppehålla flygvärdinnan och slänger ner sin väska med heroin i toalett stolen. Medans han finger vilar på spolaren till toalett stolen, får planet svår turbulens, och kastar Charlie upp i taket. När Charlie rusar ut ur toaletten så träffas han nästan av en förfrisknings vagn. Tagen av rädsla, springer Charlie tillbaka till sitt säte och spänner fast sig medans planet störtar.

KateEdit

Oceanic Flight 815 sitter Kate bredvid konstapel Edward Mars. En flygvärdinna erbjuder henne mer juice men hon tackar nej medans Edward ber om mer kaffe. När flygvärdinnan beger sig, börjar Edward håna Kate, då han sarkastiskt ber henne fortsätta vara optimistisk att någon kommer tro på hennes historia. Kate smuttar på sin juice, vilket avslöjar att hon bär handbojor.

Planet börjar hamna i turbulens, då Kate berättar för Edward att hon har en tjänst att fråga honom om. Edward är intresserad av att höra vad det är för tjänst, men innan hon kan utveckla sig själv så blir planets turbulens värre och flera människor flyger upp i planets tak. Allt bagage börjar falla och ett bagage träffar Edward i huvudet och han börjar blöda kraftigt och blir medvetslös. Syres maskar börjar falla från taket då Kate börjar rota i Edward's fickor efter nycklen till hennes handbojor. Hon får tag i nyckeln och låser upp sig själv, tar på sig en syres mask och efter en stunds tvekand sätter hon även en mask på Edward. Efter det lutar hon sig i panik bakåt då bakdelen av planet slits av.

På önEdit

Efter resan mot cockpitten beger sig Jack, Kate och Charlie tillbaka till lägret genom djunglen. Jack försöker få transceivern att funka medans Charlie frågar Jack upprepeande gånger om den funkar. Kate frågar Charlie var han gjorde på toaletten på planet medans hon och Jack räddade piloten. Charlie svarar att han spydde efter åsynen av de döda, hans "enda bidrag till hajken". Charlie säger att han är en riktig fegis, något Kate försäkrar honom om att han inte är. Charlie's dystra uttryck tyder dock på att han tror något annat.

På stranden solar Shannon i sin nyfunna bikini. Boone närmar sig och frågar om inte vill hjälpa till att sortera kläder från de döda. Shannon, som är säker på att räddningen är på väg, vägrar hjälpa till. Boone vandra argt iväg. Claire som sitter en bit bort från Shannon frågar om Boone är Shannon's pojkvän. Shannon berättar att det är hennes bror och beskriver honom sarkastiskt som "Guds gåva till mänskligheten". Efter att ha tittat på Shannon's platta mage så berättar Claire att även hon hade en platta mage en gång i tiden, innan graviditeten och avslöjar att hon inte vet könet på sitt barn. Hon tillägger att hon inte har känt barnet röra sig sedan kraschen.

På havsstranden betraktar Sun tyst Jin när han plockar upp skaldjur mellan ett par stenar. Tystande störst snart dock av Michael som letar efter sin son Walt. Sun svarar på koreanska att hon och Jin inte talar engelska. Jin börjar då skrika på Sun och ber henne att knäppa sin kofta. Hon gör som hon blit tillsagd, och Michael ber om ursäkt för att han störde och går.

Samtidigt en bit in i djunglen, med Vincent's koppel i handen, så letar Walt efter sin hund. Han upptäcker något på marken och sträcker sig ner och tar upp det, det är ett par handbojor. Michael dyker då upp, och skäller ut sin son för att ha vandrat iväg från stranden, medans Walt anser att den lilla biten inte bör spela någon roll. Michael berättar sin besvikelse på Walt då han upptäcker ett par handbojor i Walt's hand. Walt berättar för den ångestfulla Michael att han hittade dem på marken. Aningens nervös så leder Michael sin son tillbaka till stranden, medans han oroligt spejar runt sig.

En liten stund senare så slåss Sawyer och Sayid på stranden. Jack som är tillbaka från djunglen, springer och sepererar dem båda, likaså gör Michael. Sawyer, som hade blivit informerad om handbojorna av Michael, anklagar araben Sayid för att ha kraschat planet. Sayid blir askgrå av Sawyer's fördomar. Sawyer nämner att mannen som satt bredvid Sayid inte överlevde kraschen, och att Sayid drogs ut ur kön av de anställda på flygplatsen. Slagsmålet stoppas emellertid av Kate som byter ämne och frågar om någon kan laga trancseivern. Sayid anmäler sig frivillig, något som förbarmar Sawyer. Hurley ber Saywer att lugna sig och Sawyer kallar då honom "fetto". Jack ber Sawyer att lägga ner och Sawyer svarar då "Allt för dig doktorn, du är hjälten". Boone frågar Jack om det var några överlevande i cockpitten. Jack väljer att ljuga och svarar nej.

Efter slagsmålet besöker Hurley Sayid när han försöker laga trancseivern. Dem två diskuterar Sawyer's beteende och Sayid svarar kort "En del människor har problem." De utbyter namn genom en handskakning. Hurley undrar hur Sayid blev så skicklig på att reperera saker, och Sayid svarar att han var militär kommunikations officer i Kuwait kriget. Hurley antar då felaktigt att Syaid slogs för Amerika. Saydi rättar honom tyst genom att nämna att han slogs för det Republikanska Gardet.

Läng