FANDOM

"Pilot Part 1"
250px-Pilot-Jack

Säsong

Säsong 1

Avsnitt

01

Sändningsdag

22 september, 2004

Längd

42:20

Huvudkaraktär

Jack

Dagar

1-2

Skriven av

Jeffrey Lieber, Damon Lindelof och J.J. Abrahams

Regisserad av

J.J. Abrahams

Gäst skådespelare

Mindre roller

"Pilot, Part 1" är den första av de två pilotavsnitten i Lost. Det sändes ursprungligen den 22 september 2004, och "Pilot, Part 2" sändes följande vecka. De två delarna sändes tillsammans den 2 oktober 2004. Jack Shephard, en läkare från Los Angeles, finner sig som en av fyrtioåtta överlevande efter en kraschen på en ön. Med hjälp av de andra överlevande börjar han att behandla de skadade och försöker att hitta cockpiten från planet i hopp om att räddning.

Avsnittet inleder trenden av flashbacks för att visa karaktärernas liv innan de hamnade på ön. Tillbakablickarna i detta avsnitt skildrar Jacks på planet strax före kraschen.

ÖversiktEdit

TillbakablickEdit

180px-Lost pilot a244

Jack tittar ut genom fönstret på Oceanic 815

Jack Shephard, som sitter på plats 23A ombord på Oceanic Flight 815, tittar drömmande ut genom fönstret på sin vänstra sida. En vänlig flygvärdinna, Cindy Chandler, passerar och frågar honom om han är nöjd med sin drink. Hans ljumma svar att "det inte var en särskilt stark dryck" får henne att ge honom två små flaskor vodka. Efter att ha förtärt en av flaskorna, reser sig Jack och ställer sig i gången, då en skyndande Charlie Pace passerar honom, förföljd av Chandler och en annan flygvärdinna.

Rose Nadler, som sitter bredvid Jack på plats 23D, kommenterar händelsen. Hon reagerar på ljusturbulensen och Jack försöker att dämpa hennes rädsla. Hon säger att hennes tillfälligt frånvarande man alltid påminner henne om att "plan vill förbli i luften." Jack säger att hennes man låter som en mycket klok man. Rose säger att hon ska säga det till honom att när han kommer tillbaka från toaletten. Planet börjar skaka våldsamt innan en skarp, okontrollerad nedkomst tar fart. En del passagerare kastas omkring; en man åker upp i kabinens tak. Kabinen förlorar trycket då planet snabbt störtar ner och syrgasmasker börjar falla från taket. Jack säkrar sin mask och ser ut genom fönstret, denna gång på det annalkande havet.

På önEdit

180px-1x01 FirstScene

Jack liggnades i en bambu lund

Jack vaknar i chock, liggandes platt på rygg i en tät bambulund. Vincent, en gyllene Labrador, ser på honom och springer förbi honom. Sakta tar Jack sig upp på sina fötter. Han lutar sig mot ett bambu träd och hittar en liten flaska vodka i hans jackficka. Jack går på måfå genom lunden mot stranden. Han passerar en vit tennis sko hängandes från ett träd.

Jack kommer fram till en ofördärvad strand men finner till sin vänstra sida kaoset av den havererade mellersta delen av Flight 815. Han snubblar sig fram mot den rökiga olycksplatsen där överlevande rör sig i panik. Charlie Pace, omtöcknad, ligger farligt nära en fortfarande fungerande jetmotor. Jin-Soo Kwon, omedveten om hans medpassagerare, ropar på koreanska efter sin fru och Michael Dawson hojtar efter sin son Walt då han springer förbi vraket. I närheten står Shannon Rutherford skrikandes hysteriskt under planets betänkligt balanserande vinge. Med hjälp av John Locke och två andra män drar Jack ut en passagerare med ett krossat ben från en av planets lossnade landnings hjul och lägger förband på skadan. Jack ser en 8-månader gravid flicka skrikandes på hjälp och beordrar Locke att få folk att hålla sig borta från motorn. Han går bort till flickan och frågar med hur långt mellanrum hennes sammandragningar kommer. Han ser en ung man felaktigt utföra en hjärt-lungräddning på en kvinna. Samtidigt sugs Gary Troup in i motorn då han råkar passera motorn.

Efter att ha
180px-1x01 Jack Hurley Claire

Jack och Hurley hjälper Claire från den fallande vingen

fört bort Claire från planet, beordrar Jack henne att stanna kvar alldeles stilla och ber Hugo "Hurley" Reyes att ta henne bort från röken av det brinnande vraket och att hämta honom, om hennes situation förvärras. Hugo frågar om hans namn och Jack svarar hans förnamn tillbaka. Jack beger sig nu till den unge mannen som försöker återuppliva kvinnan och berättar för den unge mannen att han gör mun-mot-mun metoden felaktigt. Den välmenande men okvalificerade Boone springer för att hitta en penna i tron om att det kan vara till hjälp. Kvinnan Rose börjar så småningom andas igen efter att Jack vägrat att ge upp. Jack tittar upp och ser Hugo och Claire sittandes under planets vinge som är olyckasbådande knarrande. Han rusar mot dem och de tre kommer precis undan innan vingen kollapsar och exploderar. En bit av planets motor missar precis Charlie när han planlöst vandrar förbi.

Jack vandrar genom vraket och stannar vid det som återstår av flygkroppen. Boone anländer med en handfull pennor och säger att han inte visste vilken penna som skulle fungera bäst. Jack svarar att de alla är bra och Boone tittar högtidligt in i vraket.

Jack hittar ett sykit i en resväska och går till en avskild plats från vraket för att behandla ett stort sår på ryggen ovanför midjan. Han ser Kate Austen gå ut från djungeln och ber henne att sy igen hans sår eftersom det är ur hans räckhåll. Hon går med på det motvilligt. Hon sköljer händerna med Jacks vodka medan han tvättar såret. Han väljer en "standard svart" sytråd. Skräckslagen lugnas Kate av Jacks berättelse om sin första solo-operation på en flicka då han av misstag slet av henne Dural SAC efter en 14 timmars operation. Han säger att han erövrat sin rädsla genom att "låta rädslan in," men bara i fem sekunder som han sedan räknar bort. Kate säger att hon skulle ha sprungit mot dörren i ett sånt läge, men Jack påpekar att hon inte springer nu.
180px-1x01 CountingToFive

Jack berättar sin historia om rädsla meddans Kate syr igen hans sår

På stranden är det skymning och Sawyer tänder en cigarett när han bistert undersöker resterna av vraket. Claire tittar ut mot havet och Locke sitter på stranden. Hurley lyckas rädda några måltider från planets kök. Sayid ber Charlie att hålla elden han byggt tänd och "stor" för annars kommer inge att kunna se den. Rose kysser med tårar i ögonen sin vigselring.

Det blir natt. Charlie har
180px-1x01 Monster

Överlevarna hör Monstret

skrivit "faith" på ett plåster på varje finger på vänstra handen. Sayid säger att han hade förväntat sig att de skulle ha räddats vid det här laget. Shannon vägrar äta en Apollo chokladkaka hon erbjuds av Boone medan hon målar sina tånaglar och säger att hon kommer att äta på "räddningsbåten". Hurley fördelar maten och ger två mål mat till Claire. Michael tar hans om sin son och Jin berättar för Sun att hon måste stanna hos honom hela tiden och inte bry sig om de andra överlevande.

Jack vårdar en medvetslös Edward Mars som är svårt skadad efter att ha fått granatsplitter intryckt i hans buk. Kate frågar Jack om han tror att mannen kommer att överleva och berättar att hon satt bredvid mannen under flygningen. De diskuterar olyckan och vart de tror att den saknade cockpiten och svansen kan vara. Jack tror att det kan finnas en sändare i cockpiten som de kan använda för att skicka en signal.

Bortom ljuset av deras eld avbryts stillheten av ett högt och skräckinjagande mekaniskt klingande ljud från djungeln som avbryts av fallande träd. De överlevande samlas skräckslagna och spejar mot ljudet.

Dag 2Edit

Det blir en ny dag och medans vissa av de överlevande diskuterar det märkliga djungelljudet från den föregående natten så gör Kate och Jack sig redo för att hitta cokpiten och dess radiomottagare. Kate tar ett par promenadskor från en död kropp och tittar upp och ser Locke betrakta henne. Han ler och avslöjar ett apelsinskal som döljer tänderna. Jack lämnar Boone med ansvaret att ta hand om de sårade, däribland Edward Mars. Charlie bestämmer sig för att följa med det lilla sällskapet och de beger sig av. De följer Kates beskrivning om var hon såg rök stiga dagen innan. Kate berättar för Charlie han ser bekant ut och han avslöjar att han är basist i bandet Drive Shaft. Vincent spejar på trion från buskarna.

När kvällen närmar sig slår en tropisk regnstorm ut över de överlevande. Endast Locke sitter kvar utan skydd på stranden och välkomnar regnet med öppna armar. Det skrämmande ljudet och rörelsen i djungeln hörs igen av Claire och Rose.
180px-1x01 MeetSethNorris

Jack och Kate upptäcker att piloten fortfarande lever

Trion hittar nästa del av planet, som sitter fast på en brant vinkel i ett träd. Under ledning av Jack klättrar de upp i planet och bestiger det lutande golvet där Jack råkar öppna en dörr och en kropp faller ut. Inuti cockpiten hittar de piloten, fortfarande sittandes i sin stol. Plötsligt hostar han till. Piloten berättar för Jack och Kate att planet hade förlorat radiokontakt precis före kraschen och hade ändrat kurs mot Fiji. De var enligt hans beräkning 1000 miles ur kurs och att "de letar efter oss på fel ställe". Piloten lokaliserade transceivern men kan inte få den att fungera. Jack och Kate upptäcker att Charlie saknas. När Kate leter efter honom kommer han skuldmedvetet ut från badrummet.

Höga oljud och d
180px-1x01DeadPilot

Jack, Kate och Charlie finner piloten kropp

et mekaniska ljudet som hörts av de överlevande på stranden fyller luften. Piloten försöker utreda vad det är för något genom att försiktigt kika ut genom det trasiga cockpit fönstret. Till sin fasa för Kate, Jack och Charlie grips piloten tag av något osynlig och dras ut genom fönstret. Blodstänk uppenbarar sig på fönstret och han försvinner bort. Jack tar transceivern och lämnar cokpiten i skräck. När de tre flyr från monstret trillar Charlie. Jack vänder tillbaka mot honom för att fria benet och följet spereras. Kate fortsätter att springa men stannar och tar sig in under ett par rötter till ett Banyan träd och dämpar sin skräck genom att räkna till fem.

Charlie springer in i Kate och de två börjar söka efter Jack som nu saknas. Regnet avtar. Kate finner pilotens bricka i leran under ett träd. Charlie och Kate tittar upp på trädet och ser hans blodiga kropp upphängd i trädtopparna, sargad. Jack stiger fram ur sitt gömställe och säger att han lyckades ta sig ifrån Monstret. Charlie tittar upp och undrar vem som kan ha gjort något sådant.

TrivialiteterEdit

  • Premiäravsnitten från de tre första säsongerna är Jack-centrerade, även om han bara har en tillbakablick i detta avsnitt.
    180px-Vodka

    Jack's vodka flaska

  • Premiäravsnitten från de tre första säsongerna inleds med en karaktär och en plats som aldrig setts tidigare under showen.
  • Olycksplatsen som ses i denna episod är på nytt producerad i avsnitten "Walkabout" och "Exposé".
  • Dagen för olyckan (onsdag 22 sep 2004) är med i detta avsnitt samt i "Walkabout" (Locke), "Exposé" (Nikki och Paulo) och "Greatest Hits" (Charlie), såväl som i mobisoden "So It Begins" (Vincent). Det visas också från olika perspektiv av andra i "The Other 48 Days" (Bakre delens överlerare), "Live Together, Die Alone, part 2" (Desmond), "A Tale of Two Cities" (the Others), "One of Us" (the Others), och "The Other Woman "(the Others).
  • J.J. Abrams vann en Emmy för att ha regisserat denna episod.
  • Abrams, Damon Lindelof och Jeffrey Lieber nominerades till en Emmy för att ha skrivit denna episod.
  • När denna episod upprepades i Storbritannien den 10 augusti 2005, klipptes Gary Troup och pilotens död bort för att upprätthålla en PG bedömning. Men repriser efter 22:00 visade dessa scener.
  • Jacks vodka flaska innehåller den kyrilliska skriften "дождь", översatt som "dozhd" och översatt från ryska som "regn". Flaskan innehöll också orden "Pure Vodka" skrivet på engelska.
    180px-ApolloBarPilot

    Boone erbjuder Shannon en Apollo choklad kaka

  • Stövlarna Kate tar bort från liket är av märket "Ariat", en atletisk ridsportsko.
  • Vissa ljudeffekter som används kommer från PC-spelet Half-Life 2. När planets motor exploderar och spillror regnar ner, träffas en man av en bit och ljudet som produceras är praktiskt taget identisk med ljudet när en Combine-soldat dör. Ljudet av spillror som slår i marken är också identisk med ljudet när trä bryts i spelet. Detta är en av flera anspelningar på Half-Life i serien.
  • I slutet av denna episod har endast 8 av huvudpersonerna namngetts för tittarna. De är i ordning: Jack, Charlie, Sayid, Shannon, Kate, Boone, Walt och Sun (på koreanska).
  • I den förbättrade versionen av asnittet är scenen där Jack stirrar ut över havet efter kraschen förändrad. I den förbättrade versionen visas havet i några sekunder innan Jacks ansikte visas. Den ursprungliga versionen är nmågot kortare och visar omedelbart Jacks ansikte. 
  • Titlen liksom många andra episoder har en dubbel mening. Inte bara det första avsnittet, utan även rökmonstrets första offer. 

ProduktionsnoteringarEdit

  • Det här är den enda första timmen av en säsong där alla de stora skådespelarna visas.
    • Yunjin Kim (Sun) visas utan att säga något.
      180px-815TailSectionBeach

      Svans delen av planet var först tänkt att landa på samma strand som mitten delen

  • Det här är den enda säsongspremiären som innehåller Michael och den enda som innehåller en dialog mellan Jin och Boone tills säsong 6 premiären.
  • Med en budget på $ 11,5 miljoner blev detta avsnitt, tillsammans med "Pilot, Part 2", det dyraste pilotavsnittet i TV-historia.
  • Jack var tänkt att dö i pilotavsnittet. Kate skulle då ersätta honom som den sanna ledaren för de överlevande men på grund av starka motsägelser mot döden beslutade författarna att hålla Jack vid liv och införde den kortlivade piloten i stället. Tvärtemot vad många tror så inträffade denna förändring långt före man anställde Matthew Fox.
  • Under en tidpunt i utvecklingen av manuset var Boone tänkt att bli kallad "Five" (han skulle heta " Boone Anthony Markham V "och gå under namnet "Five"). Till sist beslutades det att ändra tillbaka till Boone och man fick i all hast byta ut alla "Five" från manuset. Detta ledde till att dialogen mellan Kate och Jack i syscenen blev som "Ett, två, tre, fyra, Boone. "
  • Piloten som inte blev krediterad spelades av Greg Grunberg. Han var en av JJ Abrams barndomsvän som har medverkat i nästan varenda film som Abrams regisserat.
  • Ursprungligen var det tänkt att den bakre delen av Oceanic Flight 815 skulle landa på samma strand som mittendelen (istället för på andra sidan ön). ("Inner Demons")
  • 22 September, 2004, den dag då denna episod sändes antogs senare i historien som den faktiska tidpunkt då Oceanic Flight 815 kraschade. Detta bekräftades i "Live Together, Die Alone Part 1" och "The Glass Ballerina".
  • Enligt producenten Bryan Burk höll man medvetet igen på blod under krascscenen så de få stänkar av blod som användes verkligen skulle bli kraftfulla.
  • Under scenerna när Kate och Charlie springer från cockpiten kunde inte filmarna få aktörerna i fokus, så de filmades springandes. En lång lins (sätter bakgrunden ur fokus) och en skakande kamera användes för att ge illusionen av dem springandes genom djunglen.
  • Förutom de viktigaste personerna innehåller denna episod också de första framträdandena av Rose Nadler, Edward Mars, Cindy Chandler, Michelle och JD.
  • Ljudkommentarer från J.J. Abrams, Damon Lindelof och Bryan Burk är tillgängligt för detta avsnitt på säsong 1 DVD.
  • På DVD:n om skapandet av "Pilot Part 1", syns en bild på Rose Nadler istället för Claires, vilket tyder på att Claire kunde ha fått en mycket mindre roll.

Borttagna scenerEdit

  • Smoking: Charlie och Sawyers första dialog med varandra. Charlie ber Sawyer om en cigarett. 
  • Chicken or Lasagna: Hurley ber Locke att välja mellan två olika måltider. 

Ofilmade scenerEdit

  • De två scenerna då Kate sömmar igen Jack var tänkt som en enda scen i sällskap av ytterligare material. Ursprungligen skulle Kate ha påstått sig vara från Nya Zeeland och börjat gråta. Deras konversation om rädsla skulle också ha varit något längre; Jack skulle ha hänvisat frukta som en "i-lag som bara droppar in." 
  • Michael och Walt första scen skrevs något längre. Michael skulle ha sagt "jag älskar dig" till sin son.
  • Efter att ha föreslagit att söka efter cockpiten skulle Jack ha bett om information om Kates tid i Nya Zeeland. Kate skulle då ha bytt samtalsämne till Jacks tatueringar; en händelse som istället skedde senare i "House of the Rising Sun".
  • Under Jacks samtal med Cindy skulle han ha nämnt att han hade gett sin förstaklass biljett till en gammal, överviktig kvinna.
  • Efter att Shannon lånat Charlie solkräm, skulle han hånat dess låga styrka. 
  • Under regnfallet skulle Sawyer ha närmat sig Sayids hölje innan han skickades iväg. Han skulle då ka kalladt Sayid "Osama" vilket skulle ha lett till deras senare slagsmål. 

Produktions missarEdit

  • Rose bär inte sin mans vigselring runt halsen som hon senare säger att hon alltid gör när hon flyger, även om hon ses kyssa den på stranden en kort stund senare.
  • Oceanic flygplanet är tänkt att vara en Boeing 777, men när Jack visas gå igenom vraket har det största landningsstället på planet bara fyra hjul i stället för sex som en B-777 ska ha. Även under flera bilder av instrumenten i cockpiten finns det tre motor indikatorer i stället för de två motorer en 777 ska ha.
  • Den svarta objekt som verkar susa ner framför turbinmotor strax innan den exploderar ansågs av många fans vara orsaken till explosionen, och ha ett samband med Monstret. Detta har senare vederlagts av producenterna och förklaras som en artefakt av dåliga CGI effekter (som borde ha visat föremålet som strålar ut från turbinen efter explosionen, i stället för att närma sig turbinen i förväg).
  • När Monster griper tag i piloten och drar honom från planet, sprutas det mycket blod på fönstret bakom Kate. Några sekunder senare är fönstret rent igen.
    • En möjlig förklaring till detta kan vara det väldiga regnet utanför. 

MusikEdit

Michael Giacchino står för musiken i denna episod och förlitar sig mer på syntetiska instrument än senare episoder skulle, men instrumenteringen är annars mycket lika. Avsnittet fastställer också den grundläggande kontrasten mellan tysta, konsonanta passager och högljudda, dissonanta sådana. Föreställningens viktigaste "mysterium" låt införs då Jack springer ut ur djungeln till olycksplatsen. Slagverks musiken under den kaotiska scenen vid olycksplatsen var avsatt för användning i slutet av episoden på eftertexterna. Efter det att episoden blir lugnare, introducerar Giacchino det milda temat för de överlevande, som har blivit ett mycket använt tema genom hela serien. Samtidigt presenteras även seriens första "resenär låt," ett lugnt och repetitivt motiv för scener med utflykter över ön. (En annan tolkning på detta kan höras på Season 3 soundtracks på "Julia is lost." )

Låtar som används i första episoden är:

  • "The Eyeland"
  • "World's Worst Beach Party"
  • "Credit Where Credit is Due"
  • "Run Like, Um ... Hell ?"

AnylyseringEdit

Återkommande temanEdit

  • Avsnittet inleds med en närbild av Jack's öga. Bilden dras tillbaka och visar honom ensam i djungeln.
Återkommande teman
DjurSvart och vittKaraktärs förbindelserBarnSlumpenSvek och bedrägeriDrömmarEkonomiElektromagnismenÖgonÖdet kontra fri viljaSpelGoda och onda människorFängelsestraffEnsamhetLedarskapLiv och dödLitteraturSpeglarSaknade kropps delarThe NumbersParningParapsykologiFöräldra problemFilosofiGraviditetPsyokologiRegnÅterfödselGottgörningRelationerReligionHämndRäddningHemligheter
  • Claire berättar för Jack att hon är i 8 månaden i hennes graviditet.
  • Charlie sätter tejp på 4 av sina fingrar där han skriver " F A T E " med svart penna.
  • När Kate gör sig redo för att sy igen Jack's sår så frågar hon om han har någon favorit färg men Jack svarar bara "Standar black".
  • När Kate syr igen hans sår så berättar han sin "räkna till 5" historia, vilken han brukade använda för att överkomma rädsla.
  • Flickan Jack opererade i sin "räkna till 5" historia var 16 år gammal.
  • John Locke har ett jack ovanför och under sitt högra öga från kraschen.
  • Första natten på ön vaknar överlevarna i skräck, av det mekaniska ljudet och det sönderslagna träden i junglen.
  • I cockpiten så har Jack, Kate och Charlie sin första traumatiska möte med Monstret.
  • Jack berättar för piloten att åtminstonde 48 människor överlevde kraschen.
  • Vid plan vraket så är närvaron till död mycket tydlig, med alla lik liggnades på stranden, och dem som sitter döda i flygplansvraket.
  • Vid varket, sugs Gary Troup in i den ännu fungerande turbinen och dör ögonblickligen och får turbinen att sprängas.
  • Jack räddar Rose's liv.
  • Piloten slits ut från cockpitten och hittas sedan död i ett träd.
  • Jack sitter på plats 23 på flygplanet.
  • Jack slår på cockpit dörren 8 gånger innan den ger vika.
  • När piloten återfår medvetandet, berättar Jack att det gått 16 timmar sedan kraschen.
  • Jack, Kate och Charlie blir genomdränkta av ett plötsligt spöregn när de avancerar i djunglen.
  • En av de första personerna Jack lägger märke till och hjälper är hans halv syster Claire.
Lost locke orange1

Locke ler med ett apelsin skal i munnen

Kulturella referenserEdit

  • Sawyer kallar ön för Moneky Island, vilket kan vara en referens till äventyrs spelen LucasArts släppt.
  • John Locke ses le med ett apelsin skal i munnen, ett trick Virto gör för sitt barnbarn i Gudfadern.

Litterära teknikerEdit

  • Jack hittar en vodka flaska i sin ficka när han vaknar upp förvirrad i djunglen.
  • Jack's flashback introducerar en av historiens huvudsakliga mönster i serien.
  • Kate ses för första gången av Jack när hon kommer ut ur djunglen och gnuggar sina vrister. I "Pilot, Part 2" ser vi att detta beror på att hon bar handbojor på planet.
  • Efter Jack's "räkna till 5" historia säger Kate att hon skulle sprungit ut genom dörren i ett sånt läge. Jack kommenterar då att hon inte springer nu.
  • När Jack förklarar för Kate vad som hände med planet, gör han en modell av planet av löv för att illustrera hans mening. Detta planet är likt Kate's leksaks plan.
  • Introduktionen av Monstret är det första riktigt stora mysteriet i serien. Dess framträdande och natur hålls dold.
  • Rose visas kyssa sin mans vigselring.
  • Charlie springer förbi Jack i planet och spenderar senare extra tid i cockpiten.
  • Innan dem går in i cockpiten säger Jack till Charlie och Kate "Let's do this".
  • Efter att ha sepererats från Jack, säger Kate till Charlie "We have to go back for him."
  • "Pilot, Part 1" är det första "redshirt" avsnittet för säsongen.

Historia analyserEdit

  • Jack, Kate och Charlie lokaliserar cockpiten för att rädda trancievern. Det är här seriens första A-uppdrag.
  • Efter att ha skött allt mediciniskt i lägret och kommit på en plan att hitta trancivern för att kunna bli räddade, så blir Jack utnämnd till ledare för överlevarna.

Obesvarade frågorEdit

    • Teorin om att Monstret dödade Seth Norris för att han inte var en kandidat och inte var tänkt att vara där (Frank var tänkt att vara pilot) bekräftades i den förlängda versionen av "Pilot, Part 1" som sändes 22 maj 2010.