FANDOM

Säsong 1
Lost-SeasonOne

Säsong

1

Avsnitt

25

Rollista

Andra säsonger

AvsnittEdit

Huvudperson inom parantes

Lost-season-1

Säsongs sammanfattningEdit

I USA, sändes original episoder av säsong ett mellan September 22, 2004 och 25 maj 2005.

Huvud rolls listaEdit

Mindre rollerEdit

Claire's statusEdit

Emilie de Ravin kallades som gäst stjärna i pressmeddelanden och blev endast krediterad när hon var med i inledningen till hennes återkomst i "Homecoming". Hon blev en regelbunden karaktär efter att showen följdes upp under en hel säsong efter "Outlaws". Då krediteras hon även när hon inte fanns med och fakturerades som en ordinarie medlem i pressmeddelanden.

Huvudsaklig handlingEdit

Säsong 1 koncentreraar sig på överlevande från mitten-sektionen och deras kamp för överlevnad och räddning. De största händelserna är:

  • Hitta en lämplig plats att slå läger på (hälften av de överlevande, inklusive Kate, Sawyer och Sayid bosatte sig på stranden vid olycksplatsen och resten, som leddes av Jack, valde att bo i grottor i djungeln, som ligger nära en källa till sötvatten).
  • Undersöka ön (leta efter mat och vatten, upptäcka grottor, och få vetskap om Black Rock).
  • Konfrontationer med "Monstret".
  • Lära känna och lita på varandra (särskilt Kate, Locke, Sawyer och Jin).
    • Det finns en relativt lång fientlighet mellan Michael och Jin då Jin anföll Michael för att få tillbaka sin klocka.
    • De överlevande (speciellt Jack och Shannon) börjar misstänka Lockes intentioner på grund av hans lögn om Boone's skada och därmed död.
  • Bygga och lansera flotten.
  • Jakt efter Claire, efter att hon tagitg av "the Others".
  • Kidnappningen av Walt utan "the Others".
  • Öppna "the Hatch" som hittades av Locke och Boone.

Säsongs sammanfattningEdit

Den September 22, 2004, bryts ett flygplan på mitten i luften och sprider överlevande passagerare på en avlägsen ö någonstans i södra Stilla havet. Efter att den första chocken lagt sig försöker fyrtioåtta av dessa överlevare att upprätta ett läger, och räkna ut var de är men störs av högt vrålande ljud och brakande träd som härrör från den närliggande djungeln.

Tre av de överlevande, Jack, Kate och Charlie, ger sig ut i djunglen för att hitta flygplanets cokpit. En skadad pilot berättar att planet hade tappat radiokontakt sex timmar efter start, vänt tillbaka mot Fiji och sedan åkt in i en turbulens. Planet var tusen mil ur kurs när det kraschade. Monstret sliter piloten från cockpiten, dödar honom, och de tre återstående flyr tillbaka till stranden.

Jack, en ryggrads kirurg från Los Angeles, försöker rädda en skadad överlevare. Emellertid upptäcker han ett förbrytarfoto på Kate, som han har inlett en nära vänskap med. Efter inledande misstro och dödsfallet på sheriffen så kommer båda överens om att börjar om på nytt. En av de överlevande, en före detta irakisk republikansk kommunikations officer vid namn Sayid, försöker att reparera en sändningstagare. Några överlevande beger sig högt upp i bergen i ett försök att få en signal, och attackeras av en isbjörn på vägen. När de till slut sätter på transceivern, får de reda på att transceiverns signal blockeras av en överföring, inspelad av en fransk kvinna, som Shannon kan översätta med: "Jag är ensam på ön på egen hand. Snälla kom någon. De andra är döda. "Det" dödade dem. "Det" dödade dem alla." Budskapet upprepas, med en sammanräkning som innebär att det har upprepats i över sexton år och fem månader (enligt Sayid beräkning). Kombinerat med pilotens sista ord, dämpar det här de överlevandes hopp om undsättning och nyheterna sprider sig i lägret under de första dagarna.

När maten börjar ta slut, leder Locke första jaktsällskapet ut på vildsvins jakt. Kate's uppfinningsrikedom kommer väl till pass, Michael och Walt, far och son kämpar för att komma överens med varandra. På den sjätte dagen, drunknar en kvinna, och en ung man vid namn Boone försöker visa sitt kunnande. Jack går på en andlig strävan när han börjar se syner av sin avlidne far på ön, och hans" vetenskap-kontra-tro" konflikt med Locke börjar. Så småningom, delas gruppen av överlevare på hälften då ett fåtal flyttar inåt landet till ett kluster av grottor med färskt vatten och skydd. Resten stannar vid stranden i hopp om räddning, men de flyttar igen när tidvattnet började bära vraket av planet till havs. Jack blir outnämnd ledare. Stark rivalitet uppstår när oenighet om fördelning av leveranser blir ett problem, särskilt mellan Jack, Sayid och Sawyer. När konflikten växer, så blir Sawyer av misstag huggen i armen av Sayid, som sedan lämnar lägret för att kartlägga ön i skam.

Sayid hittar en kabel som leder ut i havet och in i djungeln. När han följer den, stöter han på Danielle Rousseau, den person som skickade ut nödsignalen, och hon berättar sin historia om hur hom till ön. Sayid flyr så småningom, med potentiell kunskap om en grupp fientliga personer på ön, som kidnappade Rousseaus lilla dotter. Under loppet av säsongen, har Rousseau annan återkommande kontakt med de överlevande.

Hurley (som gör sitt bästa för att göra livet på ön så bekvämt som möjligt) genomför en inventering av de överlevande, och upptäcker att en av deras utsötta, Ethan Rom, inte är med på passagerarlistorna. Ethan kidnappar Charlie och Claire, men bestämmer sig sedan för att försöka hänga Charlie, eftersom det var Claire som "de andra" ville åt. Två veckor senare, finner Locke småningom henne helt uppriven med minnesförlust. Det börjar många konfrontationer mellan de överlevande och de andra, vilket i sin tur leder till döden för en annan överlevande och Ethan själv, som Charlie dödar för att hämnas.

Det sker ilande konfrontationer med isbjörnar, Monstret och Danielle Rousseau. Våldet sker sporadiskt, men överlevarnas tätknutna samhälle hålls samman på grund av deras ledare Jack, den sansade Kate, Sayid och Hurley, tillsammans med den avlägsna jägaren Locke, som verkar få några anhängare bland de överlevande trots meningsskiljaktigheter med Jack. Till exempel det unga paret Charlie och gravida Claire, och Boone. Emellertid börjar Locke och Walt samtala. Locke lär Walt okonventionella aktiviteter som att kasta kniv vilket upprör Walts överbeskyddande pappa Michael. Sun avslöjar slutligen att hon talar engelska, vilket leder till ett tillfällig upphör av tillit mellan hennes make, Jin.

Efter två veckor, upptäcker Locke en mystisk lucka i djungeln utan handtag, och blir besatt om vad som kan finnas innuti. Tillsammans med sin kompanjon Boone, tillbringar de många dagar med att gräva i marken och fundera över vad den kan innehålla. Medans de båda utforskar ön, upptäcker Locke och Boone också ett planvrak på sidan av en klippa. Boone klättrar uppför klippan och in i planet. Inuti hittar han en radio och skickar ut ett nödanrop. En manlig röst svarar: "Är det någon där ute?" vilket Boone svarar, "Vi är de överlevande från Oceanic Flight 815." Rösten svarade: "Vi är de överlevande 815." Planvraket faller då ur klippan och skadar Boone allvarligt. Locke tar Boone tillbaka till lägret, men Jack kan inte rädda hans liv. Samtidigt föder Claire sitt barn i djungeln och Kate levererar barnet.

Michael beslutar att bygga en flotte för att fly med sin son Walt, och de får sällskap av Sawyer och Jin. Under den första natten efter lanseringen, är de förvånade och först glada över att möta en annan båt, men det visar sig vara en grupp av "the Others" som kräver att Walt överlämnas till dem. I den efterföljande kaosen, förstörs flotten, Sawyer blir skjuten, och Walt blir kidnappad.

Danielle Rousseau leder ett följe överlevare till Black Rock, en träbåt belag mitt på ön, med ett förråd fyllt av dynamit som kan användas för att öppna luckan. Längs vägen jagas dem av ett stort svart moln, "Monstret", som Rousseau kallar öns "säkerhetssystem". Jack och Locke för dynamiten tillbaka till luckan, och använder de för att tvinga dörren till luckan att öppnas. Säsongen avslutas med att dem tittar ner i det ändlösa mörkra hålet.

Många av karaktärernas liv innan kraschen beskrivs under seriens lopp och här är en resumé:

  • Jack Shephard är en rygg kirurg från Los Angeles, som har haft ett ansträngt förhållande till sin alkoholiserade fader, särskilt efter att Jack förrådde honom. Jack var gift med en kvinna som hette Sarah, efter att ha fixat hennes ryggskada efter en allvarlig bil krasch.
  • Kate Austen är en brosttling, men den verkliga anledning till varför hon är på flykt avslöjas inte förrän senare. Efter att hennes barndoms kärlek dör på grund av henne, beger hon sig långt iväg för att hämta hans favoritleksak från en bank i New Mexico, men grips sedan av marskalken i Australien.
  • Charlie Pace är en rockstjärna och bor i Storbritannien. Hans tyranniska bror lyckades under åren på turné få Charlie drog beroende.
  • Sayid Jarrah är en kommunikations officer i det republikanska gardet från Irak, som torterade misstänkta för information. Sayid räddade Nadia, hans barndom kärlek, och har letat efter henne i sju år.
  • John Locke var förlamad från midjan och nedåt innan kraschen, men blev helad av ön, som har återställt han tro och kraft för livet. Det är okänt hur han blev förlamad, men hans far lurade honom för hans njure.
  • Hugo "Hurley" Reyes är mångmiljonär från Los Angeles efter att ha vunnit på lotto med siffrorna: 4, 8, 15, 16, 23 och 42, men han tror att siffrorna bär på en förbannelse som för otur.
  • James "Sawyer" Ford är en bedragare vars liv ödelades av en bedragare, som han tog sitt namn ifrån. Sawyer jagar ständigt mannen för att hämnas för mordet på hans föräldrar.
  • Michael Dawson är en byggnadsarbetare och en deltids konstnär från New York. Susan, hans före detta partner, lämnade honom och tog Walt, hans son med henne. Men efter hennes död, var Walt i hans förvar efter åtta år av separation.
  • Walt Lloyd är en ung pojke som levt större delen av sitt liv på resande fot med sin mor. Walt föredrog sin styvfar över Michael, vilket orsakade en potentiell spricka mellan dem på ön.
  • Sun Kwon är en hemmafru från Sydkorea, som är gift med Jin. Hennes pappa som äger Paik Heavy Industries anställde Jin för göra hemska saker, vilket sätter deras äktenskap på prov. Sun planerar att lämna henne förändrade make.
  • Jin Kwon är anställd av hans svärfars företag, vilket leder honom att göra hemska saker som sätter påfrestningar på sitt giftermål med Sun, som han bara vill ombesörja.
  • Boone Carlyle var vd på ett bröllops företag hans mor ägde. Boone räddade hans styvsyster från en missbrukande pojkvän i Australien. Boone har alltid älskat Shannon, och de hade ett one-night stand innan de gick ombord på planet.
  • Claire Littleton jobbar på en snabbmats kjedja och är från Australien och blev gravid åtta månader före flygning, men fadern lämnade henne tidigt i graviditeten. Ett medie profeterade att hennes barn är i fara om det inte uppfostras med henne ensam.

Notera 1: Shannon Rutherford var en huvudkaraktär men saknade en återblicks episod tillägnad henne och henne ensam. Notera 2: Många kopplingar mellan de överlevande innan kraschen blir allt tydligare senare under säsongen.

Avnitts resuméEdit

Pilot, Part 1

Se huvudartikel ''Piolt, Part 1"
PilotPart1

Avsnitt: #01

Första sändningsdag: 22 September, 2004

Tillbakablick: Jack Shpehard

Skriven av: Jeffrey Lieber, Damon Lindelof och J.J. Abrahams

Regisserad av: J.J. Abrahams

Handling: Under en rutinmässig resa från Sydney till Los Angeles, flyger Oceanic flight 815 ur kurs och kraschar på en avlägsen öde ö. Övertygande om att rädnningen kommer så slår de överlevande läger på stranden och försöker göra det bästa utav vad dem tror en kort tid på ön. En av de 48 överlevande, Dr. Jack Shephard, föreslår att dem försöker hitta transceivern i den främre delen av planet så att de kan kalla på hjälp. Men när ett fruktansvärt vrål kommer från djungeln blir det uppenbart att det här inte är en vanlig ö.

Gäst skådespelare: Fredric Lahne som konstapel Edward Mars, L. Scott Caldwell som Rose, Kimberly Joseph som flygvärdinna, Jon Dixon som flygvärdinna 2, Michelle Arthur som flygvärdinna #3, Dale Radomski som tryckförbands mannen, Geoff Heise som man och Barbara Vidinha som kvinna.

Pilot, Part 2

Se huvudartikel "Pilot, Part 2

Normal pilot01

Avsnitt: #02

Första sändningsdag: 29 September, 2004

Tillbakablick: Kate Austen och Charlie Pace

Regisserad av: J.J. Abrahams

Handling: Upptäckten att transceivern finns band planets vrakdelar och tanken på att bli räddade höjer stämningen inom gruppen av överlevare. Mer mysterier på ön uppenbarar sig när man finner handklovar, en pistol och ett djur ute i djungeln som egentligen inte borde klara av öns temperatur.

Gäst skådespelare: Fredric Lahne som konstapel Edward Mars, L. Scott Caldwell som Rose, Kimberly Joseph som flygvärdinna, Jon Dixon som flygvärdinna 2 och Michelle Arthur som flygvärdinna #3.

Tabula Rasa

Se huvudartikel "Tabula Rasa"

KateMarshallTent1x03

Avsnitt: #03

Första sändningsdag: 6 Oktober, 2004

Tillbakablick: Kate Austen

Skriven av: Damon Lindelof

Regisserad av: Jack Bender

Handling: Jack och Hurley upptäcker en oroväckande hemlighet om Kate. Samtidigt funderar Kate, Charlie , Sawyer, Sayid, Boone och Shannon över öns mysterier dem stött på och är rädda att det kommer orsaka panik om dem berättar för de andra överlevarna. Locke börjar även bli god vän med Walt vilket irriterar Michael.

Gäst skådespelare: Fredric Lahne som konstapel Edward Mars och Nick Tate som Ray Mullen.

Walkabout

Se huvudartikel "Walkabout"

Avsnitt: #04

LockeKnives1x04

Första sändningsdag: 13 Oktober, 2004

Tillbakablick: John Locke

Skriven av: David Fury

Regisserad av: Jack Bender

Handling: Överlevarna på ön vaknar med ett ryck när vilda djur invaderar deras läger. Kate och Michael följer den mystiska Locke ut i djunglen på jakt efter mat och en chockerande hemlighet om John Locke avslöjas. Under tiden är ett par överlevare förfärade över Jacks planer med kropparna som fortfarnade finns kvar i plan vraket och Jack får syn på någon ute i djunglen som kanske inte var med på planet.

Gäst skådespelare: L. Scott Caldwell som Rose, John Simon Jones som Travel Agent, Billy Ray Gallion som Randy och Stephen J. Rafferty som Warren.

White Rabbit

WhiteRabbit

Avsnitt: #05

Första sändningsdag: 20 Oktober, 2004

Tillbakablick: Jack Shephard

Skriven av: Christian Taylor

Regisserad av: Jack Bender

Handling: Jack blir mer och mer fråvarande på grund av bristen på sömn och kämpar för att övervinna traumat som förde honom till Australien, och därefter till ön. Samtidigt blir Boone fångad i tidvattensvåg och gravida Claires hälsa blir plötsligt sämre och en tjuv kan ha stulit de sista flaskorna vatten.

Gäst skådespelare: John Terry som Dr. Christian Shephard, Veronica Hamel som Margo Shephard, Sev Palmer som Meathead, Andy Trask som hotell vakt, Melinda Soerjoko som Chrissy, Geoff Heise som doktor och John O'Hara som ung Jack.

House of the Rising Sun

Se huvudartikel "House of the Rising Sun"'
180px-HouseOfTheRisingSun

Avsnitt: #06

Första sändningsdag: 27 Oktober, 2004

Tillbakablick: Sun-Hwa Kwon

Skriven av: Javier Grillo-Marxuach

Regisserad av: Michael Zinberg

Handling: Walt och de andra överlevarna blir chockade när Michaell blir brutalt nerslagen, men endast de icke-engelsktalande Sun och Jin känner till den riktiga anledningen till överfallet. Samtidigt bråkar Kate, Jack, Sayid och Sawyer om vart överlevarna ska slå läger - på stranden där dem enklast kan ses eller i en avlägsen inre dal där färsk vatten flödar, och Locke upptäcker Charlie's hemligheter