FANDOM

Sam Thomas
Sam Thomas

Namn

Sam Thomas

Kön

Man

Ursprung

New South Wales, Australien

Född

20 maj, 1971

Ålder

36

Yrke

(Före detta) Oceanic IT Tekniker

Mor

Sam's Mor

Visas i

Find 815

Gestaldad av

Rodger Corser

Sam Thomas är huvudpersonen i storyn i det alternativa reality spelet Find 815. När Sams flickvän Sonya sen 8 år försvinner på Flight 815, förlorar Sam sitt jobb med Oceanic Airlines för att han börjart ifrågasätta bolagets motivation att ta reda på vad som verkligen hände med planet. Samtidigt som flygbolaget bestämmer sig för att överge sitt sökande efter flyget, och världen förbereder sig för att officiellt förklara alla passagerare som avlidna, så är Sam säker på att han kommer att avslöja sanningen oavsett kostnaden. När Sam plötsligt kontaktas via mystiska mail, beger han sig ut på en resa som i slutändan leder honom att upptäcka "sanningen" om vad som hände med sin partner.

Livet före Flight 815Edit

Enligt hans MySpace-konto, kommer Sam Thomas från New South Wales, Australien. Han var tillsammans med sin flickvän Sonya i nästan åtta år innan hon försvann när hon arbetade som flygvärdinna på Oceanic Flight 815. Vid den tiden var Sam en IT-tekniker för Oceanic Airlines. Sam hade planerat att fria till Sonya före hennes försvinnande, på deras jubileum som Sonya alltid talade om för Ian och Pam.

Efter kraschenEdit

Kapitel 1 - Mystiska emailsEdit

Sam är kros
GMN 3

Sam på GMN World News

sad av försvinnandet och Sonyas eventuella död, och uttrycker sitt ogillande offentligt om Oceanic Airlines och deras beslut att avbryta sökandet efter Flight 815. Detta blir genant för flygbolaget som efter upprepade muntliga och skriftliga varningar, sparkar Sam från sin position inom företaget på grund av hans "nedsättande och obehöriga kommentarer".

Sam är fast besluten att ta reda på sanningen om planets försvinnande oavsett kostnad, och hans rum omfattas av kartor och information som han hoppas ska hjälpa honom att finna planet. Efter hans framträdande på nyheterna fick Sam ett mail från någon som säger att han eller hon kände Sonya. Bifogat i mailet är en bild av henne, men Sam upptäcker motsägelser i bilden. Sam hittar fyra dolda budskap vid närmare inspektioner av bilden: Sunda Trench, Christiane I, Black Rock och "Tell no one - allvarliga konsekvenser". Genom att svara och sedan granska källkoden från ett automatiskt svar, upptäcker Sam att e-postmeddelandet har något att göra med The Maxwell Group och hittar "Sunda" Islands på hans kartor.

Sam kontaktar hans vän Tracey R för hjälp, och informeras om att Christiane I faktiskt är en bärgning båt dockad i Jakarta. Sam förbereder sig för att ge sig ut på ett uppdrag att hitta ett skeppsbrott i några av de djupaste vatten på planeten. Han beslutar att hans enda alternativ är att gå ombord och att undersöka det själv, använder Sam hans flyg kontakter genom David Massingham för att komma på en flygning med kort varsel från Sydney till Darwin, och sedan vidare till Jakarta. Samtidigt försöker han att få anställning på ett annat flygbolag, Austral Air.

Kapitel 2 - Christiane IEdit

Under skenet som en resenär som bara vill ge sig av, hittar Sam Christiane I och försöker att ansluta sig till besättningen på deras expedition. Fartygets kapten, Mr Ockham, vägrar dock att ta ombord vad han beskriver som en ur-fattig turist, då han anser att Sam bara kommer att vara dödvikt. När båtens röding konspiratör går sönder, lyckas Sam laga det och övertygar kaptenen att han kan och kommer att tjäna sitt uppehälle som en besättningsmedlem. Sam träffar också Oscar Talbot, expeditionens handledar företrädare som representerar bolaget bakom bärgnings uppdraget. Talbot verkar omedelbart skeptisk till varför Sam vill gå med i besättningen, som redan fått kunskap om alla andra på fartyget. Talbot lindrar även Sams oro tillfälligt genom att påstå att Sam måste ha en underbar flickvän. Även om Talbot ogillar Sams anslutning till expeditionen, medger han på grund av Ockham varnat att mer elektrisk utrustning kan kräva reparation på grund av den avlägsna regionen de reser till och då är Sam en värdefull tillgång. Efter att ha gått med i besättningen, får Sam mystisk email.

Med sin plats på fartyget säkerställd, vänder nu Sam sin uppmärksamhet till Black Rock meddelandet på bilden av Sonya. Han kontaktar Tracey R för att fråga om hon har några ytterligare uppgifter till honom, och ger henne Talbots namn för vidare forskning. Hon svarar att hon fortfarande jobbar på information om Black Rock, men har avslöjat några detaljer om Talbot, däribland att han har några misstänkta kopplingar till diamanthandeln. Hon råder Sam att undvika Talbot. Ungefär samtidigt, plockar Sam upp en nyhetssändning på sin radio om försvinnandet på Amelia Earhart. Sändningen verkar vara en primär källa från omkring tiden för hennes försvinnande, 1937. Efter att ha e-postat sändnings myndigheterna, berättas Sam att överföringen troligen orsakades av amatörradio entusiaster som gillar att spela historiska inspelningar. Däremot börjar Sams video kamera också krångla vid den här tiden, vilket tyder på vissa elektroniska störningar precis som Ockham förutspått.

Tracey kontaktar senare Sam, och ger honom några detaljer om Black Rock. Med dessa detaljer förstår Sam och Tracey snabbt att Christiane I's uppdrag är att hitta vraket av fartyget Black Rock. I tron om att uppdraget faktiskt är oskyldigt, beslutar Sam att det inte finns några svar om vad som hände med Flight 815 ombord, och beslutar att lämna båten vid nästa hamn.

Kapitel 3 - The Maxwell GroupEdit

Sam hittar Ockham och berättar för honom att han önskar lämna fartyget på Julön, men blev informerad om att fartyget inte kan gå ur kurs i dess strävan efter Black Rock. Sam frågor exakt hur mycket Ockham vet om Talbots arbetsgivare, och får veta att Talbot är en "syndikat". Sam ser senare Talbot lämna sin boning, och smyger in oupptäckt. Han finner ett dokument för expeditionen, med logotypen för The Maxwell Group på omslaget. I dokumentet sägs också att The Maxwell Group koncernen är en avdelning till Widmore Industries. Talbot finner Sam lämna hans rum, och höjer sin misstänksamhet och misstro om att Sam inte är den han säger att han är.

En tid senare, märker Sam att mer elektrisk utrustning verkar vara felaktig. Han kontaktar Tracey om det som säger att det troligen var på grund av blixtnedslag eller kortvågig elektromagnetisk energi. Sam undersöker ursprunget till namnet Maxwell, med pionjären för elektromagnetism James Clerk Maxwell som särskilt anmärkningsvärd. Sam beslutar att det kan vara värt att stanna på Christiane I trots allt, med tanke på den nu etablerade kopplingen mellan Talbot och The Maxwell Group. Dessutom lyckas han tyda de mystiska e-mail han fick strax efter anslutningen till besättning: en uppsättning koordinater. Sam planerar att lokalisera dessa koordinater på fartygets plotter.

Kapitel 4 - Kordinaterna Edit

På fartygets däck, lyckas Sam hacka sig in i fartygets plotter, och finner att de mystiska kordinaterna pekar på en plats inom fartygets söknings rutnät. Talbot frågar senare Sam efter att ha funnit en bit papper med kordinaterna på. Sam medger att kordinaterna kom från Maxwell gruppen men Talbot varnar Sam att han inte har en aning vem han har att göra med och bör hålla sig borta från kordinaterna.

En natt, promenerar Sam längs däcket och upptäcker konstiga gröna lampor ute till havs. Efter att ha kontaktat Tracey R, får Sam reda på att de var förmodligen ett norrsken orsakat av magnetiska krafter runt atmosfären. Men norrsken brukar
SamThomasCh4

Sam konfronterar Talbot

ofta inträffa runt polerna och inte blekna lika fort som den Sam såg. Trött på den förvirring och gåtor som florerar på Christiane I så beslutar Sam att hitta Black Rock genom att åka till de kordinater som i sin tur ska kunna hjälpa honom att finna de svar han vill.

Kapitel 5 - Oceanic Flight 815Edit

Sam berättar för Ockham om kordinaterna och hans misstankar om att Black Rock är på den platsen. Ockham beslutar att låta Sam undersöka matrikelnummret. Talbot konfronterar Sam precis som de når kordinaterna. Talbot hävdar att Sam tog kordinaterna från sin kapten, och att de bara är ett matrikelnummer som en del av ett nummer dokumenterat i Black Rock dagboken som hans arbetsgivare är i besittning av. Talbot befaller Ockham att återlämna fartyget till sina planerade kordinater, men plötsligt börjar ekolodet signalera att något faktiskt finns vid dessa kordinater. Efter besättningen förbereder sig för att utreda orsaken till ekoljudets signal, hör Sam Sonya röst var ute på däck. Ockham försäkrar han dock att det bara är vinden som spelar honom ett trick. Efter att vädret klarnat, skickar Sam ner en ROV (fjärrstyrd robot) och upptäcker att källan till signalen inte kom från Black Rock, utan det förmodade vraket av Oceanic Flight 815. Medan Ockham ser chockad ut och Talbot fundersam ut, brister Sam ut i gråt vid upptäckten.

Världen lär sig nu av denna upptäckt, och Oscar Talbot visas på TV där han diskuterar " det extraordinära ödets nyck" som ledde Sam till hitta planet. Över en månad efter slutet på historien, uppdateras Find 815 hemsidan med ett meddelande från Sam. Det säger att medan världen än en gång anser Flight 815 som en sluten bok, har fortfarande inte Sam fått alla svar han behöver.

NoteringarEdit

  • Några personliga detaljer om Sam härstammar från nätverkssajterna Facebook och MySpace. Till exempel MySpace-konto att Sam's stjärntecken är Oxen, medan Facebook-konto ger ut hans födelsedatum.
  • Sam's födelsedag (20 maj) har några intressanta kopplingar:
    • 1883 är det dagen för det första utbrottet av Krakatoa, en vulkan i Sundasundet
    • 1932 är det den dag som Amelia Earhart begav sig för att flyga över Atlanten ensam
    • År 1944 är det födelsedagen för Boudewijn de Groot, nederländsk sångare och låtskrivare. Han delar sitt namn med the DeGroots.
  • Hans namn är mycket likt en av Lost anslutna producenter, Samantha Thomas.